Het Deugdenspel
 

Assertiviteit

Assertiviteit.jpg

 

Een begin maken met de deugd van de maand

Lees met de kinderen de kaart 'Assertiviteit' van het Deugdenspel. Bespreek de punten die er op staan en gebruik daarbij de reflectievragen:

  • Wat gaat je makkelijk af?
  • Wat vind je lastig?
  • Hoe heb je wel eens assertiviteit gezien? Of laten zien?
  • Hoe gaan jullie in je klas, groep, gezin, samen met de deugd assertiviteit om?

Bedenk samen deugden die bij de deugd assertiviteit passen. Eerlijkheid bijvoorbeeld, of rekening houden met. Vraag om voorbeelden die verduidelijken wat die deugden met elkaar te maken hebben. De kinderen leren op die manier om verbanden tussen deugden te herkennen. En om deugden in balans in te zetten.

 
grenzen aangeven

Assertiviteit kun je leren

Grenzen aangeven
Vanuit rust en zelfvertrouwen voor jezelf opkomen heeft ook te maken met waardering, waardering voor jezelf en de ander.
Door je grenzen aan te geven, laat de mensen om je heen zien hoe je graag wilt, dat er met je omgegaan wordt. Bij jonge kinderen kan een ingang bij deze deugd zijn: rekening houden met elkaar en jezelf. Geef duidelijk aan wat je wel en niet wil. Bij oudere kinderen kun je de deugd respect erbij betrekken.

Naar elkaar luisteren
Met oprechte aandacht naar elkaar luisteren is hierbij een voorwaarde. Luisteren naar elkaar kun je oefenen door bijvoorbeeld in tweetallen een minuut naar de ander te luisteren zonder te onderbreken. Je kunt hierbij gebruik maken van vragenkaartjes of een algemene vraag over een hobby of sport. Na een minuut wissel je van rol. Hoe was dat?

 
persoonlijke ruimte aangeven

Hoeveel ruimte heb je nodig?

Je persoonlijke ruimte leren aangeven
Grenzen stellen is ook de persoonlijke ruimte aangeven.
Hoeveel persoonlijke ruimte heb je nodig om je veilig te voelen? Hoe dichtbij mag iemand komen? Teken op papier een cirkel met daaromheen 4 ringen. In de middelste cirkel staat het kind zelf, daaromheen de anderen. Schrijf namen, of plak foto's, tekeningen van de mensen die in de eerste ring staan, mensen in de tweede ring, derde ring en vierde ring. Wie mag er af en toe in de binnenste ring?

 

Geef op tijd je grenzen aan

Voor de jongeren is het filmpje over assertiviteit hieronder een aanleiding om in gesprek te gaan hoe je assertiviteit kunt laten zien. Welke andere deugden kunnen je hierbij helpen?

 

Wat is assertiviteit?

 
IMG_0631.JPG

Ik zeg wat ik bedoel

Assertiviteit komt voort uit het kennen van je eigen waarde, je hebt de moed om op te komen voor dat wat volgens jou juist is.

Je eigen grenzen ontdekken kan met het afmaken van een aantal zinnen:

1. Anderen mogen niet... 

( .... ongevraagd aan m'n spullen zitten, me voor schut zetten waar    anderen bij zijn....enzovoort

2. Ik heb het recht te vragen om... (... tijd voor mezelf, hulp bij een klusje...)

3. Om mijn tijd en energie te beschermen mag ik gerust... (...nee zeggen wanneer iemand een (speel)afspraak met me wil maken, kiezen voor dat wat ik wil doen...)

Met deze vragen kan iemand ontdekken waar de eigen grenzen liggen.

Disneyliedjes zit

en altijd vol met worstelingen tussen voldoen aan wat men verwacht en je hart volgen/ je eigen koers willen varen.

Hieronder twee voorbeelden, en een filmpje met een scene van Javier Guzman, waarin assertiviteit ook een belangrijke rol speelt.

 

 

 

Mijn leven is van mij

 

Laat het los

 

Gemeentehuis

 

Grenzen aangeven

Voor je je grenzen goed kunt aangeven, moet je ontdekken waar je grenzen liggen.
Hieronder  een paar filmpjes over grenzen aangeven op verschillende manieren, zeggen wat je wel en niet wil.

Om over te praten of om na te spelen.
Of om de scene wat te veranderen.....
Wat zou er gebeuren als Manuel anders zou reageren?
Wat zou er gebeuren als de zoon echt zou zeggen wat hij wil......?

 

 

Ik wil het niet

 

Moeder en zoon parkeren de auto

 

I know nothing

 

Krasgevecht

Activiteit om met kinderen, tieners of volwassenen te doen. Per 2 personen plak je met schilderstape A3 papier op tafels. Rondom, zorg dat het papier niet kan verglijden. Per tweetal mag men op het startsignaal met wasco 'ruimte innemen'. Stop na ca. 5 minuten. Wat is er gebeurd? Hebben jullie de ruimte eerlijk verdeeld? Was het moeilijk/gemakkelijk om ruimte in te nemen? Hielden jullie rekening met elkaar? Wie toonde de meeste assertiviteit? Wie minder? Hoe kwam dat? Gingen jullie elk in een hoekje tekenen, of door elkaar? Was er strijd? Of samenwerking/flexibiliteit? Zelfvertrouwen? Bescheidenheid? Welke emoties kwamen los? Kortom, je doet veel ervaring op met grenzen stellen. Leuk om uit te wisselen.