Het Deugdenspel
 

Lessuggesties bij de deugd Rekening houden met

Rekening houden met.jpg

 
Competentie empathie

Rekening houden met...

Een heel mooie deugd die o.a. verbonden is met deugden zoals, behulpzaamheid, samenwerking, respect, eerbied, hoffelijkheid, tact en inlevingsvermogen.

Rekening houden met... anderen, met jezelf, met de omgeving, met de afspraken, met mogelijkheden en grenzen.

Voordat je rekening kunt houden met anderen, is het nodig je in de ander te verdiepen. Elkaar leren kennen kost tijd en vraagt een veilige omgeving waarin ieder zich vertrouwd kan voelen om zichzelf te laten zien.

De activiteiten bij de deugd 'Rekening houden met..' helpen ook bij het ontwikkelen van inlevingsvermogen.

 

Een begin maken met de deugd van de maand

Lees met de kinderen de kaart van het Deugdenspel en bespreek samen welke punten de kinderen herkennen.

Welke punten gaan je goed af? Noem voorbeelden van situaties waarin je dat gedrag liet zien.

  • Welke punten vind je nog moeilijk, weet je daar ook een voorbeeld van?
  • Ken je iemand in je omgeving die heel goed is in 'Rekening houden met...'? Waaraan merk je dat?
  • Noem ook voorbeelden van situaties dat je zag dat de leerlingen rekening met elkaar hielden. 
  • Wat oudere kinderen kun je vragen wat het verband is tussen 'Rekening houden met...' en 'Inlevingsvermogen', 'Respect', 'Tact', enzovoort. In welke situaties gebruik je de combinaties van deugden?

Hieronder staan twee liedjes die je kunt gebruiken bij het bespreken van de deugd 'Rekening houden met...'

 

Liedje: Denk na wat je doet

 

Liedje: Flapuit

 

Elkaar beter leren kennen

Wanneer je van iemand wat beter kent, kun je gemakkelijker rekening houden met de ander.
Er zijn veel (kennismakings)spelletjes die je heel goed kunt gebruiken bij de deugd 'Rekening houden met...' Even googlen of op Pinterest zoeken levert al een hele lijst op!

Je kunt de kinderen in kleine groepjes de volgende zinnen laten afmaken: 

  • Iemand die ik enorm bewonder, maar wat ik nooit aan hem/haar verteld heb is...
  • Een kwaliteit van mij die niet veel mensen weten is... 
  • Ik was het meest trots op mezelf toen ik...
  • Een super kracht die ik wel zou willen hebben is…
  • Een persoonlijkheid uit de wereldgeschiedenis die ik wel zou willen ontmoeten is...

In de hele groep kun je dan een korte terugkoppeling vragen, wat heeft je het meest verrast?

Voor de wat oudere kinderen is de volgende oefening met wat meer diepgang om elkaar beter te leren kennen:

  • Maak twee lijsten elk met twee kolommen.
  • Op de ene lijst staat: Wat is het beste dat je meegemaakt hebt en wat is het vervelendste dat je meegemaakt hebt
  • Op de andere lijst staat: Wat is de beste keuze/beslissing die je ooit gemaakt hebt en wat is de vervelendste keuze/beslissing die je ooit gemaakt hebt.

Verwerk het gesprek in een gedicht, rap, schilderij, tekening, lied...
Houd rekening met de wensen van de deelnemers en waar jouw groep zich prettig bij voelt.

 
Rekening houden met

Omgaan met verschillen

Rekening houden met... verschillen.

Iedereen is anders, sommige dingen kun je zien (kleur ogen, kleur haar, voorkeur voor kledingstijl, muziek, enzovoort) en sommige dingen kun je niet zien. 

Bedenk eens hoe het zou zijn als je in de schoenen van een ander zou staan. 

Beschrijf, teken of bespreek in tweetallen hoe je denkt dat een dag van de ander eruit ziet. Zo specifiek mogelijk, de ander mag na afloop zeggen of het beeld klopt.

Het filmpje van Youtube 'Through my eyes' geeft een mooi beeld hierbij.

 

Door mijn ogen

 
Rekening houden met - Consideration

Oefenen in Rekening houden met elkaar

Hieronder vind je een aantal suggesties voor activiteiten (spelletjes) om 'Rekening houden met... ' te oefenen: 

  • Bedenk hoe je je gezinsleden, vrienden, buren, enzovoort blij kunt maken en... doe het!
  • Houd een hele dag rekening met iedereen die je tegen komt. De volgende dag deel je met anderen hoe dat was voor jou en welk effect je gedrag had op je vrienden, thuis, op straat en op school. Was het moeilijk, gemakkelijk? Wat vond je het moeilijkst? Wat het gemakkelijkste? Wat wil je vaker doen? 
  • Denk aan iemand die je hulp kan gebruiken en doe iets voor hem of haar.
  • Het geheime maatje: elke leerling/gezinslid/teamlid trekt een naam uit een mandje en houdt een week lang extra rekening met die peroon. Aan het eind van de week komt de ontknoping...
 

Geen rekening houden met....

Joris en Monique houden geen rekening houden met het rookverbod. Hebben ze het daardoor gezelliger? Wat kun je doen als iemand geen rekening met je wil houden. Welke deugd kun je dan inzetten? 

 

 

Joris en Monique