Het Deugdenspel
 
it-takes-a-village-to-raise-a-child-quote-1.jpg

Jongeren

Middelbare scholen en jongeren centra

De deugdenenkaarten worden gebruikt in jongeren centra, op middelbare scholen en met studenten.

Iedere jongerenwerker of docent, ongeacht het vak dat hij of zij geeft, is met morele vorming bezig. Via de omgang met elkaar, geef je je eigen normen en waarden door. Aandacht voor deugden helpt jongeren om als mens te groeien.

De deugdenkaarten zijn bij uitstek geschikt om op een speelse manier aandacht te besteden aan karakterontwikkeling en morele vorming. Jongeren krijgen meer zicht op effectiviteit van hun gedrag. Op hun sterke deugden en groeideugden (deugden die een uitdaging voor hen vormen).

In lessen integreren

Bij veel vakken -  levensbeschouwing en maatschappijleer - komt ethiek en morele vorming al aan de orde. Bij andere vakken kun je gemakkelijk deugden integreren. Je kunt tjdens de geschiedenisles, afhankelijk van het tijdperk dat je bespreekt, vragen welke deugden invloedrijke personen zoals Martin Luther King, Karl Marx en Alexander de Grote toonden. Je kunt vragen waarin deze personen een voorbeeld voor de leerlingen zijn.

Elkaar leren kennen

Tijdens mentorles kun je deugdenkaarten gebruiken om elkaar te leren kennen. Vraag: aan welke deugden hecht je waarde in de omgang met elkaar? Welke deugden zie je graag in de mentor? Welke deugd is kenmerkend voor jou, en waaruit blijkt dat? Welke deugd wil je ontwikkelen? Wat levert het je op? Zie verder de praktische tips.

Door spelletjes af te wisselen met groepsopdrachten, individuele opdrachten en serieuze gesprekken worden jongeren uitgedaagd om zichzelf en anderen met een andere bril te zien. Ze leren elkaar en jou - jongerenwerker/docent - op een dieper niveau écht kennen. Het zelfvertrouwen én het vertrouwen in de ander neemt toe. Gedrag verandert positief. De jongeren nemen de deugden die ze ontdekken mee in de rest van hun leven.