Het Deugdenspel
 

Samenwerking

Samenwerking.jpg

 

De diamant - om de deugden in je gezin of klas te introduceren

De diamant wordt bij het internationale Deugdenproject als symbool gebruikt voor alle deugden die bij IEDEREEN - in de kern - aanwezig zijn.

De deugden zijn onze schatten
diep van binnen
bij ieder van ons aanwezig.
Sommigen zijn meteen zichtbaar
zijn een deel van onze persoonlijkheid.
Andere deugden zetten we ook wel in
maar nog niet optimaal.
En sommigen….liggen diep
of zelfs heel diep verborgen
te wachten om gedolven te worden
Als een diamantje.
Opgraven en dan de vlakjes slijpen
.

Uit: Haal het beste uit je kind én jezelf; opvoeden met deugden door  Annelies Wiersma, Uitgeverij ACT on Virtues

Bij de downloads op deze site staan verschillende materialen die direct bruikbaar zijn in de klas, thuis of in andere samenstelling.
O.a. een mooie kleurplaat van een diamant.

Met de deugdenposter in het zicht, kan er een gesprek in de groep gevoerd worden over welke deugden er bij de kinderen goed ontwikkeld zijn en voor welke deugden er nog wat gegraven moet worden. Vragen die tijdens zo'n gesprek o.a. gesteld kunnen worden zijn:

  • Welke deugd gaat je heel makkelijk af?
  • Hoe heb je deze deugd pas nog laten zien?
  • Kun je ook teveel van een deugd ontwikkeld hebben?
  • Welke deugden kunnen je helpen op school?
  • Welke deugden kunnen je helpen bij... het sporten, samenwerken, verkering, huiswerk maken, vriendschap, enzovoort (afhankelijk van de leeftijd, groep)?

Na het groepsgesprek kunnen de kinderen de kleurplaat van de diamant kleuren, daarbij kunnen ze tijdens het kleuren nog wat napraten in hun groepje.
Er kunnen ook vakjes leeg gelaten worden in de diamant, om te benadrukken dat sommige deugden nog ontwikkeld kunnen worden.

Als de kleurplaat gemaakt is, kunnen de kinderen hem opbergen in hun deugdenmap (ook te vinden bij de gratis downloads).

 
Deugdenyoga voor kinderen.jpg

Even ontspannen: elkaar 'vlooien' als apen

Heb je wel eens gezien hoe apen elkaar 'vlooien'? Ze werken samen om hun vacht mooi schoon te houden. Laat de kinderen elkaar een vlooienbeurt geven:

• Kom achter elkaar zitten.
• Pluk met je vingers de rug van degene die voor je zit.
• Wissel na een tijdje om.
• Bedank elkaar voor deze heerlijke schoonmaakbeurt/massage.

Massage uit 'Deugdenyoga voor kinderen' door Patty Jongemaets (verschijnt medio oktober bij Uitgeverij ACT on Virtues).

 
Samen een schilderij maken.jpg

Creatieve expressie: samen één tekening maken

De kinderen mogen op één heel groot tekenvel samen bloemen tekenen. Een andere optie is om samen een schilderij te maken. Jullie dansen op de muziek rond een groot schildersdoek (of je kunt ook een strook behangpapier gebruiken). Als de muziek stopt ga je schilderen op de plek waar je op dat moment staat. Als de muziek weer begint, stop je en ga je verder dansen. Als het schilderij bijna af is, mogen de kinderen met elkaar de lege plekken vullen en één geheel van het schilderij maken.

Creatieve expressie uit 'Deugdenyoga voor kinderen' door Patty Jongemaets (verschijnt medio oktober bij Uitgeverij ACT on Virtues).

 

Filmpje bij de deugd samenwerking

 

Ervaring van een docent in het Voortgezet onderwijs

Ik ben de eerste week van het schooljaar in al m'n groepen met de deugenkaart 'Samenwerking' begonnen. Het was een groot succes. Ik liet het filmpje van de cupsong zien (hierboven) en vroeg de kinderen m.b.v. de deugdenposter te noemen welke deugden ze gezien hadden. Ze waren door het leuke filmpje meteen geinteresseerd en konden een hele rits deugden opnoemen en toelichten. Waaronder (wat ik heel knap vond opgemerkt!) mededogen en begrip, als je een foutje maakt.

Verder heb ik de kinderen gevraagd hoe we dit kunnen vertalen naar de omgang met elkaar in het komende schooljaar. Ik heb ze uitgenodigd te vertellen wat ze van elkaar nodig hebben, en van mij. Ook hier kwam een leuk gesprek op gang. Ik heb echt het gevoel dat we door aandacht voor de deugd samenwerking met elkaar een goede start hebben gemaakt!

Hanneke Bartelds, Willem Lodewijk Gymnasium te Groningen (29 augustus 2014).

 

Groepsspelletjes met Samenwerking

In de knoop-uit de knoop:

Iedereen staat in een cirkel, steekt de rechterhand uit en grijpt willekeurig een hand vast (niet die van de buurman). Hetzelfde gebeurt nu met de linkerhand.
Nu begint de samenwerkingsopdracht pas: we proberen samen een cirkel te vormen, hand in hand. We laten elkaar niet los natuurlijk!

Variatie:
Een persoon wacht op de gang. De rest van de groep staat in een cirkel, steekt de rechterhand uit en grijpt willekeurig een hand vast (niet die van de buurman). Hetzelfde gebeurt nu met de linkerhand.
Nu begint de samenwerkingsopdracht pas: de persoon die op de gang stond te wachten wordt er nu bij gehaald. Hij gaat proberen de knoop te ontwarren. Handen blijven vasthouden!

Draai de deken:

Op de grond ligt een deken/kleed.
Op de deken gaan 4-6 kinderen staan, zij gaan proberen de deken om te draaien zonder van de deken af te stappen en zonder te praten.
Wat gebeurt er?

Boomstam rollen:

Vijf kinderen liggen op de grond, op de rug, dicht naast elkaar.
Daar bovenop gaat een kind dwars liggen, de vijf kinderen gaan door te draaien het kind verplaatsen, als een rupsband.
Eventueel ook met meerdere groepjes tegelijk, wie is het snelste aan de overkant of over een getrokken streep?

Na het spelen van deze spelletjes kun je even nabespreken hoe het ging en wat er voor nodig was om de opdracht te laten slagen. Benoem hierbij de verschillenden aspecten van Samenwerken.

Bespreek ook: wat was gemakkelijk, wat was moeilijk, wat ging goed, wat ging nog niet zo goed.

Veel plezier!

 

 

Samenwerken voor de jongere kinderen

 

Samenwerking in verhalen en reflectievragen

Samen kunnen we alles, prentenboek van Dieter Schubert
Tijdens de bouw van zijn burcht valt Bever naar beneden en raakt gewond. Egel en Beer brengen hem naar het hol van Beer en verzorgen hem daar. Terwijl Bever rustig opknapt, bouwen zijn vrienden samen( als verrassing) een prachtige nieuwe burcht voor hem.

Op Internet zijn verschillende verwerkingen te vinden bij dit boek.

Klassiek Chinees verhaal over samenwerking:

“Een oude man met tien zonen riep hen bij elkaar vlak voordat hij zou sterven. Hij nam tien eetstokjes en vroeg aan elk van de tien jongens om één stokje door te breken.
Dit deden ze met groot gemak. Opnieuw nam de man tien stokjes, maar deze keer bundelde hij de stokjes samen. Hierna vroeg hij aan iedere zoon om de stokjes te breken.
Geen van hen kon de bij elkaar gebonden stokjes breken, hoe hard ze het ook probeerden. De wijze oude man sprak toen: “Elk van jullie is als een eetstokje. Éen is gemakkelijk te breken…maar als jullie je verenigen en samenwerken dan is jullie kracht zo groot dat je niet gemakelijk zult breken…!”

Vertel het verhaal aan de kinderen en praat daarna aan de hand van de punten op het deugdenkaartje over het verhaal.

De volgende reflectievragen kunnen helpen bij het vertalen naar de eigen ervaringen met samenwerken:

  1. Samenwerking kan leiden tot grootste dingen. Kun je een paar voorbeelden noemen?
  2. ‘Het geheel  is meer dan de som van de delen’. Wat wordt hiermee bedoeld? Kun je dit verklaren?
  3. Wat is er nodig voor een goede samenwerking?

Deze website is een service van Uitgeverij ACT on Virtues. Op de webpagina klantenservice informeren we je over ons privacybeleid: www.actonvirtues.nl