Het Deugdenspel
 
zorgzaamheid.jpg

Zorgzaamheid

De afgelopen weken heeft de deugd zorgzaamheid in mijn klas centraal gestaan. Een prachtige deugd in de groep, in de klas, in mijn kleutergroep. Deugden hebben altijd raakvlakken met andere deugden. De deugd zorgzaamheid heeft ook te maken met behulpzaamheid, inlevingsvermogen, verantwoordelijkheid, vriendelijkheid, verbondenheid.
Daar werd ik me weer bewust van tijdens deze weken met zorgzaamheid als deugd van de maand.
Door met elkaar aandacht te geven aan zorgzaamheid, gaan de kinderen als vanzelf meer rekening houden met elkaar, elkaar op een vriendelijke manier benaderen, nadenken over hoe ze een bijdrage aan de groep kunnen leveren, en ook beter voor zichzelf zorgen.
Als leerkracht is het een dankbare taak om het positieve gedrag wat zich voor je neus afspeelt te benoemen. Met de deugdenbril op je neus is het een feestje om te zien hoe al die mooie kwaliteiten zichtbaar worden bij de kinderen. 

Een deugd bij iemand benoemen is het meest effectief wanneer je dat in drie stappen opbouwt. Je begint met een inleiding, het sterkst vanuit ‘ik’ geformuleerd. Daarna benoem je de deugd die je hebt gezien (zorgzaamheid, samenwerking, geduld, vriendelijkheid, of ...). En dan vertel je zo specifiek mogelijk de situatie waarin je de deugd zag. 

Bijvoorbeeld:

Dat was  vriendelijk van jou ( of: ik zag je vriendelijkheid)  toen  je ons nieuwe klasgenootje vertelde waar de scharen liggen in de klas.

Of:

Dank je voor je geduld tijdens het kringgesprek, je gaf Anne de tijd om haar verhaal te vertellen.

Het vraagt oefening en geduld om de deugdenwoorden op een natuurlijke manier in te passen in je eigen vocabulaire. Het voelt in het begin nog wat onwennig. Geef jezelf de tijd, je hoeft niet meteen elke deugd te benoemen. Door met enkele deugden te beginnen, geef je jezelf de kans om je daar comfortabel bij te gaan voelen. Je kunt dan geleidelijk deugden gaan toevoegen. De deugd gaat leven bij kinderen wanneer je het gedrag benoemt zodra je het ziet.

  • Kijk door de deugdenbril.
  • Kijk naar wat er goed gaat.
  • Kijk naar wat er is, kijk naar het nu. 

Misschien heb je het al in de gaten, als je op deze manier omgaat met de kinderen in je groep, laat je je eigen zorgzaamheid zien. Zoals op het deugdenkaartje staat:

  • Je geeft liefde en aandacht
  • Je gaat voorzichtig te werk
  • Je let op je woorden
  • Je helpt mensen
  • Je bent zorgvuldig in wat je doet
  • Je zorgt voor je omgeving
  • Je zorgt voor jezelf

 

 

 

 Terug
Geplaatst: 26-10-2014 12:02:29

Reacties

Whihihi dit voelt wel bekend, dat niet meer weten wat je moet shveijcrn... Mooie kleur, mooi afdrukje, mooi papier, mooi ingekleurd... op een gegeven moment lijkt alles wel een keer gezegd... maar inderdaad het blijft leuk om reacties te krijgen, maakt niet uit wat er gezegd wordt, dus dat blijven we met zijn allen lekker doen!Liefs,Me9lanie

Whihihi dit voelt wel bekend, dat niet meer weten 22-03-2015 16:21

Hoi,Deze achtergrond is heel leuk.Ik ken het wel met het coaenmtamr.Je hebt: leuk, prachtig, mooi, geweldig, schattig en dan heb je het wel weer gehad.Maar ja, het is nu eenmaal erg leuk om te horen dat iemand je creatie mooi, geweldig, leuk, prachtig en schattig vind, toch? ;)Ik vind het in ieder geval helemaal niet erg als je bij al m'n creaties zegt dat je hem ...... vindt.HahaGroetjes,

Hoi,Deze achtergrond is heel leuk.Ik ken het wel m22-03-2015 10:50

Reactieformulier

Deze website is een service van Uitgeverij ACT on Virtues. Op de webpagina klantenservice informeren we je over ons privacybeleid: www.actonvirtues.nl